Vad är livserfarenhet?
Kan någon vänligt och sansat förklara för mig vad denna
mytompunna livserfarenhet är och hur man får den?
Jag har
på senaste tid träffas män i åldern 20-40 som försökt tala
om livserfarenhet. Baserat på dem verkar det som om
livserfarenheten inte har NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET med vare sig
liv eller erfarenhet att göra. Baserat på en kort empirisk
undersökning med ca 10 intervjuer verkar det som om
livsefarenhet är något som kommer med ålder.
Ska ta ett
exempel:
En 20-årig man har bott i en slum, misst hela
släkten, deltagit i krig, studerat på universitet, byggt upp
ett affärsimperium, misst det, byggt på nytt, haft en liten
familj som han misst osv, osv, osv. Han har mao erfarit allt
trots att han är 20.
En 21-åring har levt hos föräldrarna
hela sitt liv. Han har aldrig haft en motgång, flickvän,
vän, motivation, idéer eller något annat.
Enligt mig
undersökning är det totalt absolut att denna 21-åring har
mera livserfarenhet än 20-åringen som gjort allt. Stämmer
detta faktist? Är det inte så att vissa börjar leva ett
vuxet liv då de är 13, andra då de är 30? Borde man inte då
räkna åldern baserat från...äh.
Eller kan det vara så att
de som talar om livserfarenhet de facto saknar sådan? Eller
har jag helt enkelt fel och en 87-åring alltid har mera
livserfarenhet än en 86-åring?
And for the record: Jag
anser inte att livserfarenhet har något med åldern att göra
utan den har med LIVETS ERFARENHETER att göra.
- Kommentarer: 21
- Läsgånger: 808
- Senaste kommentar: 15.1.2005 15:45:52
- Diskussionen är låst
Person A har jobbat 5 år på Aktiabanken.
Person B har jobbat 6 månader på Hesburger, 1 år på McDonald's, 4 månader i en korvkiosk, 2 månader på en städfirma, 7 månader i närbutikens kassa och 5 månader som väktare; totalt 4 år.
Vem har mer arbetserfarenhet?
Bristen i ditt resonemang är att du tar dig friheten att dela upp livet i saker som ger (mer)erfarenhet och saker som inte ger (ger mindre) erfarenhet. 20-åringen i ditt exempel saknar livserfarenhet av att leva med föräldrarna till han är 21 år, 21-åringen saknar erfarenhet av krig, död m.m. Det handlar om två vitt skilda typer av erfarenheter, men jag anser inte att man kan gå och säga att den ena av dem är mindre värd än den andra.
Enligt min syn så får man livserfarenhet kontinuerligt under hela sitt liv, utan att dessa är förknippade med några specifika händelser. Visst ger en familjmedlems död en viss typ av livserfarenhet, men det är också en livserfarenhet att få uppleva en uppväxt i en familj som inte drabbas av dylika tragedier. Slutsatsen är alltså att den som är äldre har mer livserfarenhet.
Du var en god poäng där, alltså att man samlar ihop sig livserfarenhet under hela sitt liv. Men varför anser äldre(40-90åringar) människor då så svartvitt att de har mera livserfarenhet baserat på vad de har gjort, men jämför sig konstant med yngre och ser ner på dem just för att de är yngre, inte för vad de inte har gjort?
Så vitt jag ser saken är livserfarenhet mer baserad på vad man upplevt, med hur brett perspektiv man lärt sig att se på världen. I mitt exempel menade jag att killen som suttit i sin källare hela livet inte ens vet hur en blå himmel ser ut, ändå har han mer livserfarenhet?
Hur mycket mera lär man sig inlåst i en källare om man är det 2 år eller om man är det 20 år då?
Jag håller med om att man hinner se mera för varje år äldre man blir, men vad om man inte gör det? Om man bara blir äldre utan att vara med om något alls? Det finns sådana människor, det måste väl ändå erkännas?
(Och den som jobbat på mäcken har ju helt klart mera arbetserfarenhet då han lärt sig att justera sig till nya situationer, varit företagare, osv osv. Skulle jag vara person A skulle jag inte gå och fittas med person B. Men nåjoo...som person B skulle jag inte fittas med A heller =)
Jag förstår vad du menar med att man skulle lära sig av upplevelser, men jag är rädd för att man i ett sådant tankesätt endast tar i beaktande stora, omvälvande händelser som man lätt kan upptäcka medan de små, nästan osynliga händelserna som sker under en lång tid glöms bort.
När man talar om arbetserfarenhet är det ofta frågan om hur nyttig den är och då är det ju främst med tanke på den fortsatta karriären. En hankeit har mer nytta av Aktiabanken eftersom den framtida karriären ligger inom den branschen, samtidigt som en humanist har mer nytta av Hesburger eftersom den framtida karriären ligger inom den branschen :)
På samma sätt kan man också resonera gällande livserfarenhet. Någon som har erfarenhet av krig och dylikt är säkert mer lämpad för hjälpinsatser i krisområden än någon som levt i källaren, men samtidigt finns det säkert uppgifter som passar den som bott i källaren bättre än den som upplevt ett krig också. Värdet av en viss livserfarenhet kan alltså variera om man utvärderar dessa nytta i ett visst sammanhang, men generellt sett så är båda lika värdefulla.
1år städfirma, 1år bank, 1år väktare, 1år bostadsmäklare o 1år jordenruntseglare är nog ganska myckert mer än 5år bank.
Samma sak med typen som sitter hemma. Man kan anta att man lär sig det viktigaste inom den branchen de första par tre åren. Därefter lär han sig inte så mycket mer.
Angående att jämföra: Det _måste_ gå att jämföra, eftersom en 27-åring tydligen kan säga åt en 26-åring att han har mera livserfarenhet, även om 27-åringen skulle vara bara en vecka äldre.
Men hur skiljer sig då livserfarenhet från ålder? Jag som trodde att åldern står i passet, livserfarenheten är nåt annat? Eller hade jag helt fel? Är det faktist så att livserfarenhet, till skillnar från arbetserfarenhet inte har något med vare sig liv eller erfarenhet att göra?
Vet att inget är så svartvitt, men eftersom jag har svårt att förstå att vissa människor _i verkligheten_ ser saker så svartvitt vill jag veta varför.
[7]:
Sen kan jag inte svara på varför andra människor uttalar sig på ett eller annat sätt. Det måste du fråga dem. Jag kan bara ge min egen syn på livserfarenhet. Det verkar som om det du verkligen vill veta är varför person X och person Y anser att livserfarenhet är något annat än vad du anser den vara, inte vad livserfarenhet är.
Som Dummy säger (i förklädda ordalag): Livserfarenhet är och förblir något subjektivt. Och subjektiva saker går det inte att tävla eller vara bäst i, tranq.
Föreställ dig att du sitter med din vän och tittar på film. Efteråt säger du: guud, så den filmen sög fett. Din vän säger: det gjorde den ju inte alls, den var görbra! Hur tävla i det? Vem är bättre, du eller din kompis? Det är samma sak med livserfarenheter: det finns inget som är objektivt bättre och objektivt sämre i erfarenhetsväg. Det, eftersom förutsättningarna för människor är olika OCH för att en människas livserfarenhet betyder nada och ingenting för andra människor.
Som smillet ser det.
Puss, tomtar!
Vi måste skilja på att ha erfarenhet av olika saker (krig, business, kärlek, banktjänster, flera småjobb) från den generella "livserfarenheten" (som filosofisk term, dvs. som tranq antagligen jagar). Den sistnämnda är nog en allmän insamling av erfarenheter, däribland tacit knowledge, som torde gå att mäta med åldern.
Själv skulle jag gärna definiera livserfarenhet som en allmän insikt i livets generella väsen, dvs. vad som händer då man åldras, hur andra människor beter sig och hur man skall bete sig med dem, hur historien ibland upprepar sig, hur klimatet förändras etc etc, typ generella saker. Naturligtvis ingår där specifika saker som krig, busines etc, men dylika upplevelser och "att ha varit med om mycket" är nog erfarenheter som borde enligt mig (filosofiskt och begräppsmässigt) skärskiljas från den allmänna "livserfarenhet".
Anser sålunda att en 30 årig hemmafru har mer "livserfarenhet" än en 29 årig krigsveteran och ex-miljonär samt jordenrunt-resenär, men att denna 29 åring har upplevt mera under sitt liv.
-Inget IQ i världen räddar den okänslige. Det är därför det finns så mycket prat om IQ värdet. Ett starkt medvetande har ingenting med IQ att göra. Ett starkt medvetande är nämligen bra på att förnimma och erfara och utnyttja denna erfarenhet. At bolla med symboler är bara ett speö för de flacka. Ett sätt att höja självförtroendet hos dem som livets alla stora njutningar är oåtkomliga. Nämligen de andliga njutningarna. Bortom alla resor, bilar och hus och runda små rumpor.
-Medvetandet måste tränas hela tiden.
-Att ha en massa erfarenhet utan ett tränat medvetande är som att äta bra men sova dåligt.
-En ekonom eller ingenjör kan sannolikt räsa världen runt och erfara lika mycket som en poet erfar på en dagspromenad.
Metallis: ja, som att räsa en flaggstång. ;)
På finlandssvenska kanske...tävla?
Och då menar jag något annant än utilitarismen(dvs kapitalismens och liberalismens moral)som helt neglegerar handlingars motiv.
En handling är enligt utilitaristerna god om den respekterar andras rättigheter som definieras i lag. Eller om den skapar nytta som definieras av kalkyler(mest fördomar och missförstånd och gamla vanor) skapta av samhällsauktoriteter, självständighetsdeklarationer, filosofer odyl).
Mao helt oberoende våra motiv! Vad vi tänker på och har för mål och vad för känslor vi har.
Iskallt bullshit! Har ingenting med riktigt liv att göra. Vi är alla fria så länge vi delatar i ett sjukt omänskligt spel.
Livserfarenhet inom detta är ingen erfarenhet iom att det inte handlar om riktigt liv överhuvudtaget. Kalla det hellre fast spelerfarenhet.