20.1.2010 23:24:51Anmäl
Biljettpriserna till årsfesten!?
75 och 85. Huh huh!
- Kommentarer: 68
- Läsgånger: 3229
- Senaste kommentar: 13.2.2010 11:49:55
- Diskussionen är låst
[1]
Re: Biljettpriserna till årsfesten!?
20.1.2010 23:33:29
Anmäl
Va de inte så att förra årets slöseri inte sku få påverka
årets biljettpris? Hur e de nu med det här?
Men sluta nu era snåljåpar, om ni inte söp bort erat lån så
fort ni får pengar så skulle det vara lugnt.
vad har priserna varit tidigare åt?
50€ / 55€ om jag minns rätt. Rätt häftig inflation sen 2008
;)
Tack för det, ÅFK! Njut av champagnen och hotellsviittena.
Skäms nu för fan...
Faktiskt, dehär e ju helt smaklöst. Skäms!
Favorit i repris=)
Jag tycker dock att 100€ var sakligt för festen 2009, men en svettig cocktail på hanken och smaklös kall mat på crowne plaza är varken värd besväret eller pengarna.
Jag tycker dock att 100€ var sakligt för festen 2009, men en svettig cocktail på hanken och smaklös kall mat på crowne plaza är varken värd besväret eller pengarna.
Från artikeln "ÅFK-diskussionen" publicerad i december 2009:
http://www.shsweb.fi/shs/arkiv/_fk-diskussionen
.html
Från delegationens sida har man sagt att årets minus inte ska få påverka följande års biljettpris. Stämmer det?
Det är helt rätt. Det är en tradition att ÅFK har ett skifte och jag ser ingen orsak till att man ska gå och ändra på den. Det har gått på plus många år och så på minus ibland. -Corinne Laurizon ÅFK
Från delegationens sida har man sagt att årets minus inte ska få påverka följande års biljettpris. Stämmer det?
Det är helt rätt. Det är en tradition att ÅFK har ett skifte och jag ser ingen orsak till att man ska gå och ändra på den. Det har gått på plus många år och så på minus ibland. -Corinne Laurizon ÅFK
att ha supén på ett hotell är ju briljant, man kan fritzla
sig med blöta gulisar och ändå hinna ti casa för att hitta
nån äldre som orkar längre för krabbissex också
Diskussionen om årsfestens biljettpris har kommit i god
fart. För att överhuvudtaget kunna ta ställning till
prisnivån, måste ärendet utredas. Väsentligt är att
utredningen är fakta-baserat, och att alla parter har en
reell möjlighet att presentera sin synpunkt.
Vi kommer med styrelsen att, tillsammans med Årsfestkommiten, behandla ärendet (budgeten, övriga intäkter etc) - varefter informationen förs vidare. Ett grundligt, men förhållandevis snabbt behandlande är på plats.
Mikko ToukkariOrdförande - Styrelsen 2010
Vi kommer med styrelsen att, tillsammans med Årsfestkommiten, behandla ärendet (budgeten, övriga intäkter etc) - varefter informationen förs vidare. Ett grundligt, men förhållandevis snabbt behandlande är på plats.
Tack Mikko, det är bra att du tar tag i saken. Men till ÅFK,
det kan ju inte vara så svårt att räkna ut break-even,
eller?
Troligen får ÅFK inte sina 100.000€ från Svenska
Kulturfonden i år:) Kanske årets ÅFK lider av avundsjuka då
förra årets fest faktist var bra och fint ordnat etc., medan
i år borde festen bli mindre...
Kanske det är tufft att skaffa sponsorering..
späää, livet är tufft vet du. De hjälper ändå inte att
gnälla, man skall sköta sitt jobb trots att det nångång
känns så hiiiimla tufft.
Hej! Jag undrar om någon kan rekommendera en bra frissa för
årsfesten? Var förra året i Ocean Beaty och var inte så nöjd
av servicen. Förslag tack! :)
Årsfesten är alltför dyr. Såvida man inte pappa bjuder
förstås...
Hur blev det nu? Varför höjdes årsfestpriset?
Kan någon deleg lite tjiiiga i budgeten för att se var de exta 15€ per person går?
Kan någon deleg lite tjiiiga i budgeten för att se var de exta 15€ per person går?
Hej!
Precis som Mikko sade så kommer styrelsen att utreda ärendet, och sedan presentera det för delegationen.
Pontus WesterbackDelegationens ordförande 2010Precis som Mikko sade så kommer styrelsen att utreda ärendet, och sedan presentera det för delegationen.
Fakta e att restaurangpriserna ha höjts sen 3 år tillbaka,
tyvärr
Presentera gärna din fakta, inflationen dethär året ligger
nära noll?
nu blir det väl billigare om man tar med maten hem???
- rätt ska va rätt!
- rätt ska va rätt!
[22] Kvalificiserat skitsnack detta att restaurangpriserna
skulle ha höjts. Företagen skär ner på sina fester vilken
har inneburit att det under det senaste året har varit
lättare och billigare än på många, många år att ordna den
typen av tillställningar som också ÅF representerar.
Det har att göra med krisen vet du, du kanske har hört om den?
Det har att göra med krisen vet du, du kanske har hört om den?
Man tycks få en gratis biljett till årsfesten om man skaffar
spons till evenemanget och säljer en annons till hankeiten.
Borde ÅFK inte redan vid det här skedet ha hunnit skaffa
sponsen? Låter lite som om ÅKF låter andra göra jobbet för
dem....
Tillägg: många många företag inom restaurangbranchen har
gått omkull i och med detta. Konkurrensen är "cut-throat" i
den branchen just nu.
Kan det vara så att ÅFK inte har haft kompetens att pruta på
priset? Det är klart att restaurangerna försöker kassera in
ett maximum om möjligt, och ifall man är dum så frågar man
inte om en bättre deal?
Vad säger ÅFK? Har ni misslyckats? Kommentera!
Vad säger ÅFK? Har ni misslyckats? Kommentera!
skrattretande pris!! alla skall väl ha en möjlighet att gå
på skolans årfest!!? hyrande av frack pluss biljett o mera
drickor blir en nota på 200 euro!!!
[30]:n, du får snåla ordentligt för att klara dig med 200€.
[url=]http://www.frakkipalvelunam.fi/hinnasto109.php[/url]
[url=]http://www.frakkipalvelunam.fi/hinnasto109.php[/url]
tjah... hehe... notan för en vanlig lördag kväll brukar ju
ren vara 200-300.. så kankse man överlever.
men med de där priserna börjar man ju snart kanske planera konkurens utsätta ÅFK så att olika ÅFK grupper sku få typ ge in offerter...
För inte gillar vi ju monopol.
men med de där priserna börjar man ju snart kanske planera konkurens utsätta ÅFK så att olika ÅFK grupper sku få typ ge in offerter...
För inte gillar vi ju monopol.
Det borde ju vara enklaste saken i världen att granska
kostnadsstrukter för årsfesten. Tar knappast 2 veckor att
undersöka.
Inte att undersöka, nä.
Men feta lögner och bortförklarningar kläcker man inte i ett nafs.
Men feta lögner och bortförklarningar kläcker man inte i ett nafs.
Prise ha blivi godkännt av styrelsen, närmare uppgifter om
utredning presenteras säkert av deleg.
[33] Brukar hon vara estnisk eller thailändsk?
Kunde det inte vara rimligt att anpassa Årsfestpriserna
enligt betalningsförmåga tex så här;
150 euro : De som har ett efternamn som nämns i Kristiina Halkolas "Laulu 20 perheestä"
120 euro : Grevliga ätter
90 euro: Friherrliga ätter
60 euro: Vanliga finlandssvenska efternamn
20 euro: Finska efternamn
150 euro : De som har ett efternamn som nämns i Kristiina Halkolas "Laulu 20 perheestä"
120 euro : Grevliga ätter
90 euro: Friherrliga ätter
60 euro: Vanliga finlandssvenska efternamn
20 euro: Finska efternamn
svenska efternamn då? kommer vi in gratis?
Personer med utländska efternamn borde få betalt enligt mitt
tycke!
-nu e vi allt roliga va!va!
-nu e vi allt roliga va!va!
nå, biljetterna sålde väl int ens slut idag... typ första
gången ever! Bra jobbat!
Vitsi mänskor nog ha käppar i reven :D
men skadeglädje e väl bästa glädjen, eller 41an?
men skadeglädje e väl bästa glädjen, eller 41an?
Kommer nog att bli en hejdundrande årsfest...eller?
-En som inte tänker gå
-En som inte tänker gå
Om biljettpriset, som väckt en del diskussion:
Styrelsen diskuterade biljettpriset med kårvärdinnan förra veckan. Diskussionen fokuserade på en genomgång av den löpande budgeten, och jämförelse med tidigare år (visserligen var informationen inte helt uppdaterad, då information gällande bl.a. sponsorintäkter, samt en del kostnader saknades från budgeten). I det stora hela är priset i rätt prisspektrum. Tidigare år har biljettpriset ungefärligen motsvarat priset på supekortet (t.ex 2006: supekortet 52 €, biljettpriset 55 €) - och de övriga kostnaderna har täckts av övriga intäkter. I år är supekortet 69 € (biljettpriset 75 €) - dock minskade priset på ett supekort från de två första offerterna (första offerten: 83 €; andra offerten: 72 €) ned till nuvarande 69 €. En utmaning i år, som Jessica lyfte fram, har varit minskade intäkter från sponsorer (se implikationen nedan).
Årsfestens biljettpris, utveckling:
2003: 55/60 (á 53,3)
2004: 55/59 (á 53,65)
2006: 55/60 (á 52) Bank
*2007: 55/65 (á 54) Bank
*2008: 55/60 (á 60) Bank
2009: SHS 100-exeptionellt -
2010: 75/85 (á 69) Crowne Plaza
*År 2008 var sponsintäkterna: 23770 € (*2007: samma nivå). Medan i år är sponsorintäkterna (uppskattade till) ca. 16 000-18 000€ --> 23 770 € - 18 000 € = 5770 € / 400pers = 14,5 €/pers). Biljettpriset kan inte i all evighet vara 55 €. Då priset 2007 och 2008 vägs ned av stora sponsintäkter (i förhållande till i år), förblir prisökningen verkligen stor. Huvudkomponentera bakom priset (75 €) i år är dels priset på supekortet (69 €), dels sponsintäkterna (minskade övriga intäkter).
-Mikko Toukkari
Styrelsen diskuterade biljettpriset med kårvärdinnan förra veckan. Diskussionen fokuserade på en genomgång av den löpande budgeten, och jämförelse med tidigare år (visserligen var informationen inte helt uppdaterad, då information gällande bl.a. sponsorintäkter, samt en del kostnader saknades från budgeten). I det stora hela är priset i rätt prisspektrum. Tidigare år har biljettpriset ungefärligen motsvarat priset på supekortet (t.ex 2006: supekortet 52 €, biljettpriset 55 €) - och de övriga kostnaderna har täckts av övriga intäkter. I år är supekortet 69 € (biljettpriset 75 €) - dock minskade priset på ett supekort från de två första offerterna (första offerten: 83 €; andra offerten: 72 €) ned till nuvarande 69 €. En utmaning i år, som Jessica lyfte fram, har varit minskade intäkter från sponsorer (se implikationen nedan).
Årsfestens biljettpris, utveckling:
2003: 55/60 (á 53,3)
2004: 55/59 (á 53,65)
2006: 55/60 (á 52) Bank
*2007: 55/65 (á 54) Bank
*2008: 55/60 (á 60) Bank
2009: SHS 100-exeptionellt -
2010: 75/85 (á 69) Crowne Plaza
*År 2008 var sponsintäkterna: 23770 € (*2007: samma nivå). Medan i år är sponsorintäkterna (uppskattade till) ca. 16 000-18 000€ --> 23 770 € - 18 000 € = 5770 € / 400pers = 14,5 €/pers). Biljettpriset kan inte i all evighet vara 55 €. Då priset 2007 och 2008 vägs ned av stora sponsintäkter (i förhållande till i år), förblir prisökningen verkligen stor. Huvudkomponentera bakom priset (75 €) i år är dels priset på supekortet (69 €), dels sponsintäkterna (minskade övriga intäkter).
-Mikko Toukkari
Och varför är sponsintäkterna mindre?
[45] Läget beror på recessionen. Företagena har släckt
sponsorkranarna totalt, och det är svårare än tidigare att
hitta sponsorer, vilket många andra än ÅFK också har fått
erfara. ÅFK lär ha kontaktat flera företag som säger att kom
tillbaka senare så får ni säkert spons, men inte
nu.
Reagerade själv också starkt på en så hög prisinflation, men jag har nog sympati för Jessica och ÅFK pga omständigheterna
Reagerade själv också starkt på en så hög prisinflation, men jag har nog sympati för Jessica och ÅFK pga omständigheterna
mm.. fast om det inte skulle ha funnits en skuld från förra
året på ish 4000€, skulle ju prishöjningen varit normal?
Eller?
Och skulden fick ju inte påverka biljettpriset visst?
Och skulden fick ju inte påverka biljettpriset visst?
Förra årets skuld har inget att göra med årets biljettpris.
Kåren gjorde helt enkelt en förlust förra året på det dåliga
resultatet. Supékortets pris på 69€ orsakar en
oproportionellt hög prisinflation i varje fall.
Joo, inte påväg. Priset bestäms först sen lever man
därefter. Inte, nu ska vi baila o så ser vi va de kostar
senare. Detta är riktat såväl till årets samt förra årets
fixare.
Och jag sväljer inte ännu heller den där 4000 skuldens förklarning. Jag tror att om studentkårsmedlemmarna skulle få bestämma så skulle också våra sponsorkranar stramas åt, men kas kummaa så har vi inget att säga till om det.
Jag skulle gärna betala mindre än det jag gör nu istället för att betala bort random onödiga utgifter. Och nej, jag tycker på riktigt inte att ni som e frivilliga e värda en fest på min bekostnad. Jag är ju inte ens på den ordinarie festen.
But hey, helt som de flesta i diverse organ tänker, så berör detta inte längre mej för jag e ju färdig i år eller nästa. Låt kostnaderna stiga bara.
Och jag sväljer inte ännu heller den där 4000 skuldens förklarning. Jag tror att om studentkårsmedlemmarna skulle få bestämma så skulle också våra sponsorkranar stramas åt, men kas kummaa så har vi inget att säga till om det.
Jag skulle gärna betala mindre än det jag gör nu istället för att betala bort random onödiga utgifter. Och nej, jag tycker på riktigt inte att ni som e frivilliga e värda en fest på min bekostnad. Jag är ju inte ens på den ordinarie festen.
But hey, helt som de flesta i diverse organ tänker, så berör detta inte längre mej för jag e ju färdig i år eller nästa. Låt kostnaderna stiga bara.
Inflationen år 2009 var 0,0 % enligt tilastokeskus.
Som styrelserdförande konstaterar kan priset inte för alltid vara 55 euro. Vill bara påpeka att prisökningen inte står i någon proportion till inflationen;
-inflationen under perioden 2003-2009 var TOTALT 9,7 %
-prisökningen för årsfestbiletterna var under samma period 36,3 % (eller 41,6 % för avec).
Man kan nog fråga sig om årsfesten längre är avsedd att vara en fest som alla kan delta i. Det finns nog också de på hanken som inte har så där feta plånböcker (ännu).
Som styrelserdförande konstaterar kan priset inte för alltid vara 55 euro. Vill bara påpeka att prisökningen inte står i någon proportion till inflationen;
-inflationen under perioden 2003-2009 var TOTALT 9,7 %
-prisökningen för årsfestbiletterna var under samma period 36,3 % (eller 41,6 % för avec).
Man kan nog fråga sig om årsfesten längre är avsedd att vara en fest som alla kan delta i. Det finns nog också de på hanken som inte har så där feta plånböcker (ännu).
Kan nån från ÅFK eller styrelsen eller whatever förklara hur
ÅFKs skuld betalas bort? Vartifrån kommer dom pengarna? och
VARFÖR kan inte de pengarna sänka biljettpriset? Varför
tillåts ÅFK festa bort tusentals euro när biljettpriset
ökat?
Varför måste man ha en massa onödig skit på årsfesten så att priset ökar om man vet att det är svårt att få sponsorpengar?
Jag anser definitivt att ÅFK INTE skött sin uppgift.
Varför måste man ha en massa onödig skit på årsfesten så att priset ökar om man vet att det är svårt att få sponsorpengar?
Jag anser definitivt att ÅFK INTE skött sin uppgift.
Hej!
45an har helt rätt. Om någon har några andra frågor gällande ÅFK's sponssökning detta år så kan de kontakta mig antingen per epost eller också ringa. Jag kan direkt säga att flere företag som varit med tidigare år och sponsrat valde i år att stå över. Detta är pga den försämrade ekonomiska situationen vilket lett till att de inte ger ut någon form av spons i år överhuvudtaget, inte bara när det gäller SHS. Situationen har varit liknande för de flesta företag vi kontaktat och de har bett att eventuellt vara med nästa år om ekonomin gått uppåt tills dess.
Alltsomallt har vi kontaktat närmare 200 företag. Beklagar om någon tycker att vi gjort ett dåligt jobb, men själv har jag inte på något sätt dåligt samvete.
Som sagt, kontakta mig om nåt ännu är oklart, och hoppas så många av er som möjligt kommer på Univerums Bästa Fest! :)
emelie.lothner@hanken.fi, skickar sedan mitt nummer till dem som vill tala med mig per telefon.
Mvh
Emelie Löthner
ÅFK 2010
45an har helt rätt. Om någon har några andra frågor gällande ÅFK's sponssökning detta år så kan de kontakta mig antingen per epost eller också ringa. Jag kan direkt säga att flere företag som varit med tidigare år och sponsrat valde i år att stå över. Detta är pga den försämrade ekonomiska situationen vilket lett till att de inte ger ut någon form av spons i år överhuvudtaget, inte bara när det gäller SHS. Situationen har varit liknande för de flesta företag vi kontaktat och de har bett att eventuellt vara med nästa år om ekonomin gått uppåt tills dess.
Alltsomallt har vi kontaktat närmare 200 företag. Beklagar om någon tycker att vi gjort ett dåligt jobb, men själv har jag inte på något sätt dåligt samvete.
Som sagt, kontakta mig om nåt ännu är oklart, och hoppas så många av er som möjligt kommer på Univerums Bästa Fest! :)
emelie.lothner@hanken.fi, skickar sedan mitt nummer till dem som vill tala med mig per telefon.
Mvh
Emelie Löthner
ÅFK 2010
46an even! :D
Emelie Löthner
ÅFK 2010
Emelie Löthner
ÅFK 2010
[52] bara för att påpeka så beskriver tilastokeskus
konsumentprisindex en hel del andra grejer också än
restaurangpriser. För att vara korrekt ska man använda sig
av en bättre konsumentkorg som beskriver priser på
restauranger och hotell (se tilastokeskus). Inflationen på
denna korg var mellan 2007-2009 4,9 % p.a. På längre sikt
har priserna stigit också i snabbare takt på
restaurangbranchen. 2003-2009 ger 18,4 % (jämför hela
indexet 9,7%)
Om man då jämför supékortets prisstigning är den nog högre än jämförelseindexet, (7,3 % p.a.), men helt i annan proportion än jämfört med inflationen i allmänhet. Lägger du till ännu de dåliga sponsorintäkterna kan du säkert bra förstå vad det är frågan om.
Ha ett trevligt veckoslut :)
Om man då jämför supékortets prisstigning är den nog högre än jämförelseindexet, (7,3 % p.a.), men helt i annan proportion än jämfört med inflationen i allmänhet. Lägger du till ännu de dåliga sponsorintäkterna kan du säkert bra förstå vad det är frågan om.
Ha ett trevligt veckoslut :)
[56]Enligt tilastokeskus har korg I (majoitus- ja
ravitsemistoiminta)under perioden 2003-2009 blivit
alltsomallt blivit 5,8 % dyrare. Vilken korg kollar du
på?
http://www.tilastokeskus.fi/til/pthi/tau.html (sori, kan ej länka)
http://www.tilastokeskus.fi/til/pthi/tau.html (sori, kan ej länka)
Hur man än svänger sig har vi betalat bort skulden i
biljettpriset.
Det saknas 5700€ i sponsintäkter iår. Skulden var 4000€, utan den skulle det saknas 1700€. Sätt det på vilken post som helst men bristen i sponsintäkter betalar vi i biljettpriset
För det andra så kunde man ju också lite skära ner på att det finns ett glas rött, vitt, 2snapsar, och "dyr mat". Jag skulle hellre ha en snaps, och ett glas vin inkluderat. Välja själv hur och var jag spenderar resten av mina pengar. Då skulle det vara en årsfest för alla hankeiter. 100 jubileumet var värt varje penni, men dethär? tja... de e ju ändå en vanlig årsfest.
Det saknas 5700€ i sponsintäkter iår. Skulden var 4000€, utan den skulle det saknas 1700€. Sätt det på vilken post som helst men bristen i sponsintäkter betalar vi i biljettpriset
För det andra så kunde man ju också lite skära ner på att det finns ett glas rött, vitt, 2snapsar, och "dyr mat". Jag skulle hellre ha en snaps, och ett glas vin inkluderat. Välja själv hur och var jag spenderar resten av mina pengar. Då skulle det vara en årsfest för alla hankeiter. 100 jubileumet var värt varje penni, men dethär? tja... de e ju ändå en vanlig årsfest.
[57]
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_hinnat.html
-[56]
-[56]
Kan nog slå vad om ganksa stora summor att jag sku mycket
enkelt få ner supekortets pris under 50 € och t.o.m
fördubbla alkoholmängden som inkluderas i
priset...
Problemet med detta års årsfest är att värdinnan tycks sakna antingen förhandlingsförmågor, kontakter, bondvett eller kunskap om branchen...
Borde kanske väl ha talangjakt om ansvaret att fixa årsfesten.
Och skärpning Mikko T...
om du godkänner såna där "förklaringar"... Hoppas SHS inte behöver fatta så värst fiktiga beslut (specielt ekonomiska) detta år.
Problemet med detta års årsfest är att värdinnan tycks sakna antingen förhandlingsförmågor, kontakter, bondvett eller kunskap om branchen...
Borde kanske väl ha talangjakt om ansvaret att fixa årsfesten.
Och skärpning Mikko T...
om du godkänner såna där "förklaringar"... Hoppas SHS inte behöver fatta så värst fiktiga beslut (specielt ekonomiska) detta år.
Jaha, finns det ännu biljetter kvar? Bra jobbat gällande
marknadsföringen! Jag är imponerad....
Hahaaa! 15 e tycks vara en svår bit att svälja om man inte
har annat att göra än supa å skriva på shs web!
:DD
Personligen förstår jag att priserna höjts lite... Man är nog än idiot kommande ekonom om man inte fattar att många stora företag som gjort förlust/sämre reslutat än vanligt på senaste tiden --> vill skära ner på t ex sponsorering! Och att kontakta över 200 företag utan lön anser jag toppen av åfk! Stort tack! Det finns MÅNGA som uppskattar!
- En som tänker få nalles fru hem efter jatkona ;)
Personligen förstår jag att priserna höjts lite... Man är nog än idiot kommande ekonom om man inte fattar att många stora företag som gjort förlust/sämre reslutat än vanligt på senaste tiden --> vill skära ner på t ex sponsorering! Och att kontakta över 200 företag utan lön anser jag toppen av åfk! Stort tack! Det finns MÅNGA som uppskattar!
- En som tänker få nalles fru hem efter jatkona ;)
(62)
Man är nog EN idiot kommande ekonom om man uttrycker sig:
"Man är nog ÄN idiot kommande ekonom"
Man är nog EN idiot kommande ekonom om man uttrycker sig:
"Man är nog ÄN idiot kommande ekonom"
[63] Är broilern färdig? Skaffa liv :DD
Är jag den ende som anser att 200 företag är alldeles för
lite för en fest som denna? För guds skull, har sett
betydligt mindre fester gå ut med mycket fler
sponsoransökningar.
200 företag / 10 personer / 40veckor = ett halft
företagskontakt i veckan per person. Är det värt många tusen
euros skifte, speciellt när man jämför med styrelsens
skiftesbudget?
Jaa, är det det?
Styrelsen gör nog säkert mycket mera jobb än ÅFK (åtminstone borde de det) och ändå har de ett billigare skifte.
Styrelsen gör nog säkert mycket mera jobb än ÅFK (åtminstone borde de det) och ändå har de ett billigare skifte.
Senaste nyheter
12 timmar 43 minuter sedan
22 timmar 24 minuter sedan
22 timmar 37 minuter sedan
31.8. 20:43
27.8. 17:09
27.8. 16:56
28.7. 19:09
9.7. 11:52
Senaste annonser
Pris: 50
Pris: 400/pers