28.1.2010 18:24:09Anmäl
"Nalle får ingen förståelse från svenska folket"
Vad tycker ni om konflikten om Nordeas bonusar i Sverige? Är
ni på Odells eller Wahlroos
"sida"?
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/odell-n
alle-far-ingen-forstaelse-fran-svenska-folket_1824769.e24
- Kommentarer: 8
- Läsgånger: 815
- Senaste kommentar: 5.2.2010 09:22:52
- Diskussionen är låst
[1] En sak är klar: innan krisen hade de arbetat som svin
men på ett helt annat sätt en du menar...Banktjänstemän är
nog inte kända för att arbeta särskilt hårt, vilken planet
kommer du ifrån???
De goda resultaten för bankerna kommer just nu från;
1) statliga krisstöd
2) dominerande marknadsställning
3) högre marginaler (faktum)
Det värsta som kan hända nu är ytterligare bankfusioner.. Jag säger istället; spjälk fanskapen, det här kan inte fortsätta.
En annan lösning har ni här;
http://www.youtube.com/watch?v=DRzY3DH6BXU
Stuvaren
De goda resultaten för bankerna kommer just nu från;
1) statliga krisstöd
2) dominerande marknadsställning
3) högre marginaler (faktum)
Det värsta som kan hända nu är ytterligare bankfusioner.. Jag säger istället; spjälk fanskapen, det här kan inte fortsätta.
En annan lösning har ni här;
http://www.youtube.com/watch?v=DRzY3DH6BXU
Stuvaren
Nalle har knapt någon förståelse här heller.
(2) bullshit, goda resultaten kommer nog från placeringarna
bankerna har i sin portfölj. Om du ser fast på nordeas
delårsrapport så kan du se att ränteintäkterna visserligen
stigit ca 300 miljoner, men placeringarna har avkastatat ca
900 miljoner..
[4]Ja, när placeringarna stiger i värde är det bankens
förtjänst. När de sjunker i värde beror det på
konjunkturerna. Då skall samhällsstöd in, orimligt vore det
annars.
(5) hurså samhällstöd? hur många nordiska banker har krävt
efter samhällstöd och vilken effekt har detta haft på
resultaten?
[6] lol. krävt 'samhällsstöd'? - inga svenska banker har
tvingats ta emot stödpaketen som erbjöds dem. Bara för att
de inte kräver de i pressen och kvällstidningarna betyder
inte att de inte tagit emot det och förhandlat om det. Vet
du hur mycket statsstöd banker som Swedbank och SEB tog
emot? Vilka effekter det haft? Torde vara allmännt kännt att
Swedbank gått omkull utan statsstödet, inte ens banken själv
bestrider detta....
De goda resultaten kommer utöver värdeökning i placeringar
givetvis från ovanligt hög transaktionsaktivitet. Bolag
behöver belåning -> tar allt de får av banken, med
rådande marginaler, emitterar sedan en obligation, som
banken tar väl betalt för (både underwriting och
distribution).
Ytterligare pågick en ovanligt aktiv handel med aktier - investerare som ville med på rallyt, investerare som av policyskäl måste återbalansera sina portföljer, utökad hedging p.g.a. valutaosäkerhet etc. etc. Bankerna är naturligtvis i centrum av det hela och tar sin del av kakan i varje moment.
Om jag satt på en rad råttor som kan få detta att hända, så skulle jag nog gladeligen betala bonus för att inte sätta käpp i hjulet, i varje fall inte just nu när konsolideringen i industrin är som värst. Om det sedan är moraliskt rätt eller fel kan man ju ha en helt annan åsikt.
Personligen ser jag nog det som aningen illaluktande att t.ex. GS förvaltar pengar diskretionärt för någon institution eller dyl. och sedan omgående genererar transaktionskostnader för sig själv som följd av ett marknadsläge de onekligen varit inblandade i att få till stånd...men men nothing can kill a cockroach (läs investment bank), it will only mutate and come back stronger.
Det är dock inte alls svårt att förstå att t.ex. svenska folket eller vilket annat folk som helst egentligen, inte är särkilt villiga att betala för att hålla kvar denna "talang" som verkligen förverkligat sin fulla potential under de senaste två åren eller så.
Ytterligare pågick en ovanligt aktiv handel med aktier - investerare som ville med på rallyt, investerare som av policyskäl måste återbalansera sina portföljer, utökad hedging p.g.a. valutaosäkerhet etc. etc. Bankerna är naturligtvis i centrum av det hela och tar sin del av kakan i varje moment.
Om jag satt på en rad råttor som kan få detta att hända, så skulle jag nog gladeligen betala bonus för att inte sätta käpp i hjulet, i varje fall inte just nu när konsolideringen i industrin är som värst. Om det sedan är moraliskt rätt eller fel kan man ju ha en helt annan åsikt.
Personligen ser jag nog det som aningen illaluktande att t.ex. GS förvaltar pengar diskretionärt för någon institution eller dyl. och sedan omgående genererar transaktionskostnader för sig själv som följd av ett marknadsläge de onekligen varit inblandade i att få till stånd...men men nothing can kill a cockroach (läs investment bank), it will only mutate and come back stronger.
Det är dock inte alls svårt att förstå att t.ex. svenska folket eller vilket annat folk som helst egentligen, inte är särkilt villiga att betala för att hålla kvar denna "talang" som verkligen förverkligat sin fulla potential under de senaste två åren eller så.
Senaste nyheter
10.3. 16:05
10.3. 15:33
10.3. 11:55
9.3. 15:27
5.3. 19:08
5.3. 16:38
4.3. 16:24
Senaste annonser
Pris: ge offert
Pris: 430
Betalar inte Nordea ut konkurrenskraftiga bonusar sticker gänget iväg till andra banker som gör det.
Så lätt är det.