4.2.2010 15:13:53Anmäl
Statistik över Hankeiters avgångsbetyg
Finns det någon statistik över betygsnivåerna på
utexaminerade Hankeiter? Skulle ju vara intressant att veta
hur väl man står sig i konkurrensen.
- Kommentarer: 10
- Läsgånger: 1035
- Senaste kommentar: 10.2.2010 18:17:14
- Diskussionen är låst
[1]
Re: Statistik över Hankeiters avgångsbetyg
7.2.2010 20:32:01
Anmäl
Jag har inte statistik över själva vitsorden, däremot har
jag exakt det antal gånger en arbetsgivare brydde sig om
Hanken-betygen år 2009. You guessed it, 0.
Detta med om vitsorden räknas eller inte kan jämföras med
debatten om inre skönhet. De fula säger att det är det inre
som räknas och de med dåliga vitsord säger att vitsorden
inte har någon betydelse.
- En som är glad över att Finland kommer att krossa Sverige i EM-kvalet
- En som är glad över att Finland kommer att krossa Sverige i EM-kvalet
Tyvärr - Finland är och kommer för alltid förbli värdelösa
inom lagsport. Enda framgången skulle kanske vara 1995, men
alla med lite kunskap vet att det endast var en
engångsföreteelse.
[2] Hade vi inte redan i tidigare diskussionerna
tillräckligt många med goda vitsord som sade att de har
ringa betydelse? Börja nu sen igen med detta (och jag
fortsätter..).
Det vore naivt att påstå att vitsorden inte har betydelse.
Sök till vilken som helst internationell stor bank eller
uppskattad konsultfirma (e.g. morgan stanley, goldman sachs,
bearing point, t.o.m. nordea och pohjola) och de frågar efter
avgångsbetyg. När en och samma arbetsplats får tusentals
ansökningar är det just med vitsorden som den första
gallringen sker.
[5]:an exakt. Om du söker en sådan plats som tusentals andra
söker spelar vitsorden en roll när HR managern kör en databas
sökning på alla kandidater för att välja ut de som får komma
på intervju.
Men om du söker ett mer realistiskt jobb i Finland hos ett företag som nödvändigtvis inte får in tusentals ansökningar tror jag inte de första som de tittar på är dina vitsord utan på var och vad du jobbat med tidigare.
Men om du söker ett mer realistiskt jobb i Finland hos ett företag som nödvändigtvis inte får in tusentals ansökningar tror jag inte de första som de tittar på är dina vitsord utan på var och vad du jobbat med tidigare.
Åtm alla corporate finance firmor (stora som små) har bett
om Hankenvitsorden och även i vissa fall gymnasievitsorden
och dessutom krävt utmärkta sådana.. Samma sak gäller
konslutföretagen och positioner inom portföljförvaltning
(fondbolag etc).
Så med andra ord behöver man mycket bra vitsord för att överhuvudtaget komma på en intervju till sådana här mera krävande arbeten.
Så med andra ord behöver man mycket bra vitsord för att överhuvudtaget komma på en intervju till sådana här mera krävande arbeten.
Jag instämmer med tidigare diskussionsdeltagare om att det
självklart beror på var du söker jobb, ifall vitsorden
spelar någon roll eller inte.
Sanningen är dock att ifall du söker jobb från något av de tidigare nämnda företagen kommer inte endast ditt betyg och därmed vitsord från Hanken att granskas med förstoringsglas, utan även gymnasie- och i vissa fall högstadie avgångsbetygen. Till saken hör dessutom att medelvitsordet inom ditt huvuämne i Hanken borde vara ordentligt över 80 och ifall du har enstaka kurser med sämre studieframgång kan du vara beredd på att måsta förklara vade det beror på.
Sanningen är dock att ifall du söker jobb från något av de tidigare nämnda företagen kommer inte endast ditt betyg och därmed vitsord från Hanken att granskas med förstoringsglas, utan även gymnasie- och i vissa fall högstadie avgångsbetygen. Till saken hör dessutom att medelvitsordet inom ditt huvuämne i Hanken borde vara ordentligt över 80 och ifall du har enstaka kurser med sämre studieframgång kan du vara beredd på att måsta förklara vade det beror på.
Ja, jag tror alla förstår att man behöver bra vitsord om man
vill söka till ett mer prestigefull konsultfirma, men
tillbaka till frågan - finns det verkligen ingen statistik
över vitsorden?
Jag kan av erfarenhet säga att det inte lönar sig att
stressa för mycket över vitsorden. De enda ställen som över
huvud taget bryr sig om dem är som sagt större konsultfirman
och corp. fin. -bolagen. Och dessa också endast då när man
söker sitt första riktiga jobb på branschen vid slutrakan av
studierna eller direkt efter utexaminering. Alltså om man
väljer att söka till Trainee-program av någon sort.
För det andra behöver man inte ens i så fall ha ett medeltal på 90 poäng. När jag senare undrat över saken i dessa firmor har flera pomon sagt till mig att de föredrar ett medeltal på typ 80-85 istället för över 90. Då är man liksom inte lika tiukkis.
For the record så bad Nordea Corporate Finance mig komma på intervju ett drygt år sedan även om mitt medeltal låg på ungefär 70. Dom frågade inte ens någonting om mina vitsord. Jag tog dock aldrig jobbet eftersom jag hade redan börjat annanstans före Nordea fattat sitt slutliga beslut.
Så sluta stressa, det är nog personkemin som räknas! Dessutom ska man förstås i intevjun kunna besvara besvärliga frågor som har med jobbet&branschen att göra.
För det andra behöver man inte ens i så fall ha ett medeltal på 90 poäng. När jag senare undrat över saken i dessa firmor har flera pomon sagt till mig att de föredrar ett medeltal på typ 80-85 istället för över 90. Då är man liksom inte lika tiukkis.
For the record så bad Nordea Corporate Finance mig komma på intervju ett drygt år sedan även om mitt medeltal låg på ungefär 70. Dom frågade inte ens någonting om mina vitsord. Jag tog dock aldrig jobbet eftersom jag hade redan börjat annanstans före Nordea fattat sitt slutliga beslut.
Så sluta stressa, det är nog personkemin som räknas! Dessutom ska man förstås i intevjun kunna besvara besvärliga frågor som har med jobbet&branschen att göra.
Senaste nyheter
2 timmar 50 minuter sedan
23 timmar 17 minuter sedan
5.3. 19:08
5.3. 16:38
4.3. 16:24
2.3. 12:07
1.3. 11:53
Senaste annonser
Pris: ge offert
Pris: 430
Pris: ge offert