Du är här: ShsWeb > Forum > Diskussion > Statistik över Hankeiters avgångsbetyg
4.2.2010 15:13:53Anmäl

Statistik över Hankeiters avgångsbetyg

Finns det någon statistik över betygsnivåerna på utexaminerade Hankeiter? Skulle ju vara intressant att veta hur väl man står sig i konkurrensen.

• Kommentarer: 10
  • Läsgånger: 1035
  • Senaste kommentar: 10.2.2010 18:17:14
  • Diskussionen är låst
REKLAM
Re: Statistik över Hankeiters avgångsbetyg
7.2.2010 20:32:01 Anmäl
Jag har inte statistik över själva vitsorden, däremot har jag exakt det antal gånger en arbetsgivare brydde sig om Hanken-betygen år 2009. You guessed it, 0.
7.2.2010 20:56:56 Anmäl
Detta med om vitsorden räknas eller inte kan jämföras med debatten om inre skönhet. De fula säger att det är det inre som räknas och de med dåliga vitsord säger att vitsorden inte har någon betydelse.

- En som är glad över att Finland kommer att krossa Sverige i EM-kvalet
8.2.2010 01:17:08 Anmäl
Tyvärr - Finland är och kommer för alltid förbli värdelösa inom lagsport. Enda framgången skulle kanske vara 1995, men alla med lite kunskap vet att det endast var en engångsföreteelse.
8.2.2010 10:04:23 Anmäl
[2] Hade vi inte redan i tidigare diskussionerna tillräckligt många med goda vitsord som sade att de har ringa betydelse? Börja nu sen igen med detta (och jag fortsätter..).
8.2.2010 16:33:12 Anmäl
Det vore naivt att påstå att vitsorden inte har betydelse. Sök till vilken som helst internationell stor bank eller uppskattad konsultfirma (e.g. morgan stanley, goldman sachs, bearing point, t.o.m. nordea och pohjola) och de frågar efter avgångsbetyg. När en och samma arbetsplats får tusentals ansökningar är det just med vitsorden som den första gallringen sker.
8.2.2010 17:07:39 Anmäl
[5]:an exakt. Om du söker en sådan plats som tusentals andra söker spelar vitsorden en roll när HR managern kör en databas sökning på alla kandidater för att välja ut de som får komma på intervju.

Men om du söker ett mer realistiskt jobb i Finland hos ett företag som nödvändigtvis inte får in tusentals ansökningar tror jag inte de första som de tittar på är dina vitsord utan på var och vad du jobbat med tidigare.
8.2.2010 17:28:41 Anmäl
Åtm alla corporate finance firmor (stora som små) har bett om Hankenvitsorden och även i vissa fall gymnasievitsorden och dessutom krävt utmärkta sådana.. Samma sak gäller konslutföretagen och positioner inom portföljförvaltning (fondbolag etc).

Så med andra ord behöver man mycket bra vitsord för att överhuvudtaget komma på en intervju till sådana här mera krävande arbeten.
8.2.2010 22:34:25 Anmäl
Jag instämmer med tidigare diskussionsdeltagare om att det självklart beror på var du söker jobb, ifall vitsorden spelar någon roll eller inte.

Sanningen är dock att ifall du söker jobb från något av de tidigare nämnda företagen kommer inte endast ditt betyg och därmed vitsord från Hanken att granskas med förstoringsglas, utan även gymnasie- och i vissa fall högstadie avgångsbetygen. Till saken hör dessutom att medelvitsordet inom ditt huvuämne i Hanken borde vara ordentligt över 80 och ifall du har enstaka kurser med sämre studieframgång kan du vara beredd på att måsta förklara vade det beror på.

10.2.2010 10:56:00 Anmäl
Ja, jag tror alla förstår att man behöver bra vitsord om man vill söka till ett mer prestigefull konsultfirma, men tillbaka till frågan - finns det verkligen ingen statistik över vitsorden?
10.2.2010 18:17:14 Anmäl
Jag kan av erfarenhet säga att det inte lönar sig att stressa för mycket över vitsorden. De enda ställen som över huvud taget bryr sig om dem är som sagt större konsultfirman och corp. fin. -bolagen. Och dessa också endast då när man söker sitt första riktiga jobb på branschen vid slutrakan av studierna eller direkt efter utexaminering. Alltså om man väljer att söka till Trainee-program av någon sort.

För det andra behöver man inte ens i så fall ha ett medeltal på 90 poäng. När jag senare undrat över saken i dessa firmor har flera pomon sagt till mig att de föredrar ett medeltal på typ 80-85 istället för över 90. Då är man liksom inte lika tiukkis.

For the record så bad Nordea Corporate Finance mig komma på intervju ett drygt år sedan även om mitt medeltal låg på ungefär 70. Dom frågade inte ens någonting om mina vitsord. Jag tog dock aldrig jobbet eftersom jag hade redan börjat annanstans före Nordea fattat sitt slutliga beslut.

Så sluta stressa, det är nog personkemin som räknas! Dessutom ska man förstås i intevjun kunna besvara besvärliga frågor som har med jobbet&branschen att göra.

Reklam

Senaste diskussioner
OnPAPPER, STBL eller X3M, vilken är sämst?? (5)
Vasahanken - va e de för fel på dom? (17)
Jag hatar radiokanalen x3m! (10)
Tentbibba - postlåda (11)
Handelsrätt Grundkurs... (7)
Vad är det som gör fin och invare bättre? (27)
ToTerminsavgift för högskolestuderan de? (16)
OnHanken strejkar? (16)
1.3Sandudds servicehem åt Aalto!? (7)
25.2Gratis alkohol! (2)
25.2Fin - USA i Legenda? (11)
25.2Solenna akten/årsfesten (31)
25.2TORILLA TAVATAAN! (8)
21.2FIN-SWE (29)
21.2Hur ska jag komma igenom grundkurserna (8)
20.2Investera i socker redan idag! (5)
20.2Bordsplacering - Årsfesten? (6)
19.2SHS-KY lätkä 2010? (10)
18.2Till ungdomen… Islam är inte kulturlös (17)
18.2PortMan räknetent (8)
18.2hajoo me logi (33)
17.2Tentresultat (1)
17.2Hbl igen:D (6)
17.2hanken.fi nere? (6)
15.2Frackskjorta till årsfesten? (5)
14.2Fastlagstisdag och pulkka-åkning (3)
12.2Har ni sett soc&coms nettitidning? (9)
11.2Röda Torget :) (12)
10.2Pinocchio problemet (5)
10.2Matti Kukkonens tenter (4)
9.2Är Ira söt? (19)
9.2Ellen Brown och Bill Still till Finland i maj 2010 (3)
9.2Priset till Lauttasaaren liikuntakeskus? (8)
7.2Hur lång ska en kille vara då?? (15)
5.2Kvaliteten på gästföreläsarna (1)
4.2Statistik över Hankeiters avgångsbetyg (10)
3.2Årets kommentar (11)
2.2Re:Hur lång ska en tjej helst vara? (28)
30.1Hur får jag Hankmailen att fungera på min nokia? (6)
28.1TV-avgift (11)
28.1"Nalle får ingen förståelse från svenska folket" (8)
26.1Prepkurs till Hanken (9)
25.1Kommentarer till deleg (3)
25.1ShsWeb:s framtid (11)
25.1Hankeiternas Spotifylista (23)
25.1Sök ej till Crocs Nordic! (5)
24.1Finoinvs död nära förestående? (1)
22.1Hankeiter i KL (10)
21.1Årets föreläsare? (42)
20.1Biljettpriserna till årsfesten!? (68)